Wetens(w)waardigheden en Anekdotes
|
|
|
"Weeralarm", Zaal
Takens - Balkbrug
Zaal Takens in het Drentse gehucht Balkbrug was
een van de grotere zalen in Nederland waar de toenmalige jeugd zich
voorzag van popmuziek, zang, dans, drank en - al dan niet one night -
verkering. De zaal was opgenomen in het programma van de eertijds zeer
populaire landelijke tour: 'Veronica Drive-in Show', voorloper van de
disco. "Plastic People" maakte soms deel uit van die tour,
als attractie. En zo kon het gebeuren dat de band op een zaterdagavond
moest optreden in die Zaal Takens.
Het was hartje winter (februari 1971). In het westen van het land
ijzelde het. Richting oosten van het land was het een combinatie
van ijzel en sneeuw. Het begrip 'weeralarm' was toen nog niet
uitgevonden. Je dopte je eigen boontjes en taxeerde of het raadzaam was
om op pad te gaan of niet. Enfin, contract is contract, zo redeneerde
"Plastic People" en dus gingen de ferme jongens inderdaad op pad.
Het was een barre tocht, eens te meer omdat de auto's waren afgeladen
met zware apparatuur (ja, ja, in die tijd vervoerde je zelf je spullen
en stelde ze ook nog eens zelf op!). Er werd gegleden bij het leven,
maar toch, "Plastic People" bereikte heelhuids Zaal Takens in Balkbrug.
De band verwachtte de gewoonlijke volle zaal. Maar surprise: er waren
welgeteld negen bezoekers. Die woonden vermoedelijk in Zaal Takens of
hooguit om de hoek, want de andere paar honderd had het risico kennelijk
niet genomen. Het optreden werd ter plekke afgelast - "Plastic People"
werd voor haar aanwezigheid bedankt en nog betaald ook.
Hoe "Plastic People" die avond/nacht thuis is gekomen, kan niemand zich
meer herinneren. Maar dat het een bizarre en ook hachelijke onderneming
is geweest, staat wel vast.
Vindt iemand het erg dat "Plastic People", met deze anekdote in het
achterhoofd, soms meewarig de wenkbrauwen fronst als de kreet
'weeralarm' op radio en tv klinkt bij windkracht 7 of wanneer het dreigt
te gaan sneeuwen? Nee hè.
|
"Deurklink", op
weg naar Utrecht
In de begintijd van "Plastic People" (laten we
zeggen 1967) werden busjes gehuurd om jezelf en je spullen te vervoeren
- Ford Transit busjes waren populair (vooral omdat je zo gemakkelijk kon
rommelen met de kilometer teller; dat kostte dan minder huur).
"Plastic People" speelde wel vaker in Utrecht o.a. bij de toenmalige
dansscholen Jansen, die van Henry Cornelisse (die is er nog) en het
etablissement 'De Raadskelder'.
Onderweg, nabij de Utrechtse wijk Elinkwijk, langs het
Amsterdam-Rijnkanaal, gebeurde het eens dat voor ons twee auto's elkaar
aanreden. Er schoot van een der auto's met kracht een zware verchroomde
deurklink los. Het projectiel vloog door de voorruit van het busje van
"Plastic People", tussen de inzittenden door, en landde achterin met
veel geraas op een versterker. Het scheelde een haar of er waren in het
busje doden gevallen....., zo realiseerde de band zich.
Maar goed, contract is contract. De voorruit werd er uit
gemept, de weg vervolgd en "Plastic People" trad op of er niets was
gebeurd.
Het was wel koud, die nacht op de terugweg................., en alle
bandleden kropen nadien des te grager bij moeders tussen de vette
lappen, althans als je over een partner beschikte.
|
"Een balletje
gehak en een pilsje" of "Een kip van Born is Enorm"
Deze pracht anekdote komt er aan..., inclusief het
koken van een blik gehaktballen op een versterker.
|
"Glazen Deuren",
Tropenmuseum Amsterdam
"Plastic People' trad wel vaker in Amsterdam op,
zo ook in 1968 in de zaal van het Tropenmuseum.
De toegangspui van het museum was kort daarvoor ingrijpend vernieuwd.
Veel licht en veel glas, ook de toegangsdeuren.
Een van ons, de slaggitarist, waarschuwde dat door de weerspiegeling van
zo veel licht niet goed te zien was of een glazen deur nu open of
gesloten was.
Enfin, de rest van de band let dondersgoed op natuurlijk. Je zal maar
met een luidsprekerkast door zo'n glazen paneel denderen.
We lagen in een deuk achter onze auto's toen de slaggitarist die ons
waarschuwde met een enorme zware speakerkast zelf een van de glazen
deuren in de prak liep....... Niet zo leuk voor hem misschien, onze
reactie. Maar het hilarische moment had alle kenmerken van de slapstick;
het was onvergetelijk.
|
"Lekke Band", op
de (nu) A1
Een Renault Estafette
busje was goedkoper in huur dan een Ford Transit. Dus probeerde "Plastic
People" dat eens uit.
Prima busje, niets op aan te merken, reed als een zonnetje. Tot je een
lekke band kreeg. Want dan blijkt opeens dat het reservewiel in de
bodem van de laadruimte is weggeborgen. En daar bovenop staan dan dus
drumstellen, versterkers en wat al niet meer. Goed, dat reservewiel
uitgegraven en vast klaar gezet. Iemand bedenkt zich natuurlijk een
krik, die heb je nodig. Maar eh........., niet te vinden in die Renault
Estafette.
Kortom, in die vriesnacht, dik twee uur, op de terugweg van een optreden
in Amersfoort, met zes man die verdomde Renault maar opgetild, terwijl
de zevende het reservewiel monteerde.
Het is maar goed dat "Plastic People" niet op weg was naar een optreden.
Want de striemen van scherp plaatwerk stonden nog enkele uren in de
handen van de muzikanten. Er zou geruime tijd geen noot gespeeld zijn.
|
Kijkje achter de
schermen
Wat zich achter de schermen in een band afspeelde,
is menigeen onbekend.
Deze rubriek zal nog wel aanvulling krijgen, want er speelde zich best
het een en ander af, zowel leuke als minder prettige dingen.
"Is-ie aan of is-ie uit"
Muzikanten hebben veelal de neiging melig te worden. En dat is niet
altijd afhankelijk van de interactie tussen de zaal en een band. Nee, ze
raken soms in zo'n bui van ongein en zijn er niet goed uit te krijgen.
Zo kon het gebeuren dat een tweetal bandleden van "Plastic People",
laten we zeggen de meer jolige types, het enige weken op hun heupen
hadden. Ze genoten ten volle van het tijdens optredens aan en uit zetten
van elkaar's versterkers. Het leek wel een speeltuin, vooral door hun
homo-imitaties met kreten als: "Malle meid..........." en "Vals
wijf........., valse vrucht" zodra er weer een versterker uitviel - en
ongeacht of de microfoons aan of uit stonden.
Nu zal het publiek er mogelijk weinig van hebben gemerkt (was dat wel
zo, dan horen we dat graag alsnog). Maar het is voor een band een wel
heel rare gewaarwording om met regelmaat een gitaar of basgitaar te
horen wegvallen: alsof de bodem uit je auto valt. Vooral zangers hebben
daar een hekel aan maar kunnen er ter plekke niets aan doen als ze staan
te zingen............
"Pluggen solderen"
Komt er aan.
|
"Basgitaar
bij de Politie"
Kijk je terug op de late jaren zestig en begin jaren zeventig van de
vorige eeuw, dan zie je niet alleen popmuziek in ontwikkeling maar ook
technische innovatie. Als je altijd maar weer wordt omgeven door
krullende kabels op een podium en je verwerkt ponden soldeerlood in altijd
weer die kapotte pluggen, dan begin je aan draadloos te denken. En na
dat denken komt het experimenten.
Nu was - en is - er in de Kinkerstraat in Amsterdam Radio Rotor,
hofleverancier van de meeste Amsterdamse bands in die tijd van pluggen,
kabels, versterkerbuizen en wat al niet meer. En daar kon je soms ook
nieuwe dingen vinden, zoals een zendertje voor in je gitaar en een
ontvangertje voor aan je versterker. Draadloos, dat wel, maar alles
natuurlijk nog in experimenteel stadium. Goed, die spullen moest je dan
op een zend/ontvangstkanaal instellen. Maar wist jij veel welk kanaal?
Als je je gitaar maar hoorde uit je versterker, dan was alles piekfijn
voor elkaar.
Wel, "Plastic People" experimenteerde er in 1967 ook eens mee. En het
resultaat? De Amsterdamse Politie heeft een hele avond kunnen genieten
van de basgitaar die was ingesteld op het communicatiekanaal van
politie-auto's................. Bas uit het dashboard. Pas vele uren
later op die avond werd ontdekt waar de band zich bevond.......
|
|
|
|
|
|
|
|