"Plastic People", Discografie ( click here for English version)

 

Chiel Montagne (producer "Plastic People")
De platen van "Plastic People" werden geproduceerd door Chiel Montagne (Bert van Rheenen). Hij verdient hier, op deze goeddeels terugblikkende website, lots of credits. Zonder hem zou "Plastic People" minder kansrijk zijn geweest. Bert had het lef èn het geduld om de potentie van "Plastic People" te laten gedijen. Het loonde, want er kwamen enkele hits uit.
Evenveel lof verdient hij door zijn innovatieve kijk op de promotie van een popgroep die platen maakte, zeker voor die tijd. Voor zo ver bekend was hij de eerste in Nederland die een videoclip voor en van een popsong maakte. Daar nam hij bovendien geen onaanzienlijk risico mee: hij financierde de clip uit eigen middelen. Overigens was zijn videoclip van "Plastic People" welhaast een mini-speelfilm: ze duurde niet minder dan 10 minuten!
Gek genoeg heeft "Plastic People" de videoclip van 'The Proof' destijds zelf nooit gezien. Want als de clip op TV werd uitgezonden, bijvoorbeeld in de toenmalige Robby Dale Show, stond "Plastic People" meestal ergens op een toneel. Dus, mocht iemand nog over die clip beschikken, weest dan zo goed om eens contact met "Plastic People" op te nemen: plasticpeople@online.nl. Bij voorbaat dank en de band zal zijn erkentelijkheid zeker met iets stoffelijks kracht bij zetten.
Biografie van Chiel Montage: klik hier. Zijn website: klik hier.

 

Klik hieronder op een hoes voor een grotere afbeelding.

Druk eerst op de Rode Knop, hierbovenboven, om de achtergrond muziek te stoppen. Klik vervolgens op de titel voor een fragment uit de betreffende songs.


Alle songs zijn digitaal remastered. Op een aantal songs van "Plastic People" is het Mellotron (early synthesizer) te horen, een unicum voor die periode (1969-1971). "Plastic People" was toen een van de weinige bands die zulke innovatieve instrumenten toepaste, al dan niet experimenteel.
 

     

1969, "Plastic People's" eersteling
A.: 'The Proof', B.: 'A Way to Play'
De plaat werd door velen geprezen, mede door het mooie arrangement van Job Maarse en het strijkers vakwerk van een team uit het Residentie Orkest. Daardoor kwam de plaat in de Tipparade, kreeg op 20 december 1969 een hitnotering (bron: Nationaal Pop Instituut), maar verbleef niet lang in de Top 40.

         

     

1969, "Plastic People's" eersteling, internationaal
A.: 'The Proof', B.: 'A Way to Play'
De plaat trok de aandacht in het buitenland en werd vervolgens in vele landen van Europa uitgebracht. Ze verkocht daar goed, maar werd toch niet een echt doorslaande hit. Hier de typisch Franse hoes.

         

     

1970, "Plastic People's" tweede single
A.: 'To Margie', B.: 'Rejection'
'To Margie' werd gezongen door leadzanger Peter Engel. 'Rejection' door tweede leadzanger Wijnand Kors.
'To Margie' kwam min of meer tot stand als een jam session. Duidelijk hoorbaar is de bijdrage van Jan Akkerman op sologitaar; hij was bij toeval in Studio GTB in Den Haag aanwezig. De plaat deed desondanks weinig.

         

 

 

1970, "Plastic People's" derde single: een hit !
A.: 'Dancing and Drinking', B.: 'Rejection'
'Dancing and Drinking' kreeg direct na uitkomen een hitnotering (7 november 1970), werd Alarmschijf en kwam kort nadien in de Top 40. Opvallend is de B. kant met een instrumentale versie van het eerder uitgekomen 'Rejection'. Dat nummer werd vooral in België gewaardeerd en was daar een discotheek hit rond Kerst en Nieuwjaar 1970 en 1971.

 

 

'Dancing and Drinking' werd niet alleen in Nederland een hit, maar ook in Italië (hoes hierboven, 2e van links), Portugal (1e hoes, links), Spanje (2e hoes, links) en andere Europese landen.
De foto's voor de hoezen werden gemaakt door Claude Vanheye, toen een jonge veelbelovende popfotograaf, en die belofte is meer dan uitgekomen.

         

 

 

1971, "Plastic People" LP 'Plastic People'
1. Song to an unknown girl
2. Take it easy
3. Girl in the coffeeshop
4. The Ashtonishing vicissitudes of Billy
5. Why did she go (she didn't have to...)
6. The place of Crazy Daisy
7. The destruction of Riverside, Colorado (USA)
8. I would like to know
9. Goodbye
Het voortreffelijke hoesontwerp was van Raymond van Geytenbeek. Zijn tijdloze artistieke vertaling van het begrip Plastic People was en bleef het handelsmerk van de band "Plastic People".

         

 

 

1971, "Plastic People's" vierde single
A.: 'Judy', B.: 'Handy Clap'

De plaat was bedoeld als opvolger van het succesvolle 'Dancing and Drinking'. Het had evenwel minder. Desondanks kreeg 'Judy' op 20 februari 1971 een hitnotering en stond korte tijd in de Tipparade en Top 40.
De foto voor de hoes werd eveneens gemaakt door Claude Vanheye.

         

 

 

1971, "Plastic People's" vijfde single
A.: 'Take it Easy', B.: 'Frida'

'Take it Easy' stond op de LP 'Plastic People' en werd als single uitgebracht. Hoewel de LP 'Plastic People' zich mocht verheugen in goede verkopen, gold dat minder voor de single ' Take it Easy', ondanks haar hitnotering op 4 september 1971.
De foto voor de linker (Nederlandse) hoes kwam weer uit de camera van Claude Vanheye, deze maal geschoten in het Amsterdamse Vondelpark. De rechter hoes zat om de Europese release van de plaat.

         

     

1973, "Plastic People's" zesde en laatste single
A.: 'Do What You Want', B.: 'I Would Like to Know'

Deze plaat is volgens insiders vergaand onderschat. Misschien is dat waar, ze had vrijwel gelijke potentie als de hit 'Dancing and Drinking'. Maar feit blijft dat de plaat om nooit verklaarde redenen niet op de zenders werd gedraaid en dus geen hit kon worden zoals verwacht. Je kan het daarom de Zwanenzang van "Plastic People" noemen, want nog geen jaar later viel de band uiteen en stopte definitief.

         

 

 
































 

"Plastic People", Discography

 

Click on a sleeve for a larger image.

But first of all, press the Red Button above to stop the background music. Next, click on a title below to listen to a short clip.


All songs are digitally remastered. In a number of songs by "Plastic People" the Mellotron (stone-age synthesizer) is heard, quite unique for that period (1969-1971). At that time "Plastic People" was one of the very few bands that used such innovative instruments and experimented with them.
 

     

1969, "Plastic People's" first single record
A.: 'The Proof', B.: 'A Way to Play'
The record was indicated in The Netherlands as a hitrecord on the 20th of December 1969 (source: Dutch National Pop Institute).

         

     

1969, "Plastic People's" first single record, international release
A.: 'The Proof', B.: 'A Way to Play'
The record was released  in several European countries as well. It sold quite well but not that good to become a smashing  hitrecord.
To the left the typical French sleeve.

         

     

1970, "Plastic People's" second single record
A.: 'To Margie', B.: 'Rejection'
'To Margie' was sung by first leadsinger Peter Engel. 'Rejection' by second leadsinger Wijnand Kors.
In fact, 'To Margie' was a recorded jam session. One of Hollands famous guitarplayers, Jan Akkerman - by accident present in the studio -, added licks on leadguitar. Unfortunately the record was not successful.

         

 

 

1970, "Plastic People's" third single record: a smashing hit !
A.: 'Dancing and Drinking', B.: 'Rejection'
'Dancing and Drinking' was indicated to be a hitrecord on the 7th of November 1970. Remarkable is the B. side: an instrumental version of 'Rejection'. The song became a separate hitrecord in Belgian discotheques during the Holiday Seasons of 1970 and 1971. One record, two hits.....!

 

 

'Dancing and Drinking' not only became a hitrecord in The Netherlands but also in Italy (sleeve above, second from the left), Portugal (this row, left), Spain (this row, right) and other European countries.
Photographs were taken by Claude Vanheye, at that time a young talented photographer of pop artists and since internationally famous.

         

 

 

1971, "Plastic People" Album 'Plastic People'
1. Song to an unknown girl
2. Take it easy
3. Girl in the coffeeshop
4. The Ashtonishing vicissitudes of Billy
5. Why did she go (she didn't have to...)
6. The place of Crazy Daisy
7. The destruction of Riverside, Colorado (USA)
8. I would like to know
9. Goodbye
The sleeve was designed by Raymond van Geytenbeek. His timeless artistic translation of the idea Plastic People remained the trademark of the band "Plastic People".

         

 

 

1971, "Plastic People's" fourth single record
A.: 'Judy', B.: 'Handy Clap'

The record was meant to become the successor of the hitrecord 'Dancing and Drinking' but failed, in spite of the indication hitrecord on the 20th of February 1971 and a short stay in the charts.

         

 

 

1971, "Plastic People's" fifth single record
A.: 'Take it Easy', B.: 'Frida'

'Take it Easy' was derived from the album 'Plastic People' and released as a single record. Though the album 'Plastic People' sold quite well, the success of the hitsingle ' Take it Easy' was less, in spite of the indication as hitrecord on the 4th of September 1971.
The photo of the left (Dutch) sleeve was taken again by Claude Vanheye, this time in the famous Amsterdam Vondelpark. The black/green sleeve covered the European release of the record.

         

     

1973, "Plastic People's" sixth and final single record
A.: 'Do What You Want', B.: 'I Would Like to Know'

Insiders said that this record was underestimated. It may be true and in a way it has the same potential as the hitrecord 'Dancing and Drinking'. But for reasons that will remain a secret forever, the record was not played by radiostations and consequently failed to become a hit. As a result it may be considered as the Swansong of "Plastic People": a year later the band broke up.