Woorden vooraf van de
auteur
06-07-2020
De ontwikkeling en uitvoering c.q. productie van het concept, de
M-Muzikale K-Komedie "Hoezo Polletiek?", is over de periode
1996/1998 - 2020 gedwarsboomd door vier (4+) crises.
De eerste was van persoonlijke aard, de ziekte en het verscheiden
van mijn vrouw Marijke (1999-2003).
Aansluitend een relatief kleine financieel/economische crisis in de
periode 2002-2004, met name de aandelenmarkten betreffend, maar niet
zonder invloed op de vaderlandse economie.
Vervolgens de zware financieel/economische crisis 2007/8-2016,
waarvan restanten in bepaalde sectoren nog altijd nadreunen,
waaronder de amusementswereld.
En per einde februari 2020 plotsklaps vijf (5) opeenvolgende crises
(gezondheid, sociaal-maatschappelijk, economisch, financieel,
hypotheken) veroorzaakt door de COVID-19 pandemie. Het [wereldwijde] herstel
daarvan valt niet te voorspellen, maar zal lang tot zeer lang op
zich laten wachten, in een wereld die noodgedwongen op vele manieren
sterk zal veranderen (van het oude abnormaal via het nieuwe
abnormaal naar een zich vernieuwende wereldsamenleving).
Inhoudelijk had en heeft het project "Hoezo Polletiek?", een
muziekgeleide quasi-komedie over de grillen en grollen van de nooit
geïnnoveerde vaderlandse politiek, bedoeld voor het theater en in
adaptieve vorm als sitcom voor televisie, eerder voor de hand
liggend voordeel dan nadeel bij crises, behalve dan persoonlijke.
Maar met name de financierbaarheid, met inbegrip van een ergens in
Nederland fysiek te vestigen "Nationaal Politiek Theater", bleek -
en blijkt ook nu weer, en voor langere tijd - vrijwel onmogelijk.
Bij dit alles hoort ongetwijfeld de status in de theater- en
televisiewereld die ons nu eenmaal ontbreekt - we zijn afkomstig uit
de wetenschappelijke en publieksuitgeverij en de financiële sector
van het bedrijfsleven.
De amusementsindustrie, waartoe theater, televisie en andere media
behoren, zijn van de ernstigste 'ons-kent-ons' categorie,
vergelijkbaar met de muziekindustrie, en voor (relatieve)
buitenstaanders nauwelijks tot niet toegankelijk, al komt iemand met
een professioneel, doordacht en doorwrocht, door insiders geprezen, realistisch en haalbaar,
en op een breed publiek gericht concept.
Voorts was het niet altijd mogelijk om vrijwel onafgebroken met het
concept "Hoezo Polletiek?" en het oprichten van het "Nationaal
Politiek Theater" bezig te zijn. Voornamelijk omdat de ontwikkeling
van de Marijke Foundation en haar "Symptomatrix" sinds 2003 altijd
voorrang had, de meeste tijd opeiste en dat wel zal blijven doen: we
zoeken verjonging/opvolging van ons team, maar dat is een onverwacht
moeizame en taaie klus gebleken.
www.symptomatrix-nl.eu
www.symptomatrix.eu
Tenslotte kan je je momenteel de gerede en voor velen nogal pijnlijke vraag stellen
of, en zo ja welke toekomst 'het theater' en 'televisie' nog hebben.
Niet alleen omdat uiteenlopende media innovaties ze voorbij kunnen
streven, maar vanzelfsprekend ook door de eerder aangeroerde vijf
crises: de steeds moeizamer financierbaarheid speelt 'theater' en
'televisie' zonder enige twijfel en langdurig heftig parten. Neemt
niet weg dat de geschiedenis heeft aangetoond dat de mens juist in moeilijke
tijden innovatieve uitwegen en perspectieven weet te bedenken,
waaraan voordien niet werd gedacht.
Mijn drie belangrijkste uitgangspunten voor het project "Hoezo Polletiek?" en
een Nationaal Politiek Theater weerspiegelen de
betekenis van het project voor de Nederlandse samenleving:
1. Streven naar politieke innovatie (sinds 1858 heeft die nooit plaatsgevonden)
2. Bewustwording onder de bevolking (hoezeer het ontbreken van
politieke innovatie in het nadeel is van de Nederlandse samenleving)
3. Al sinds jaar en dag ontbreekt in Nederland een werkelijk
'politiek theater' zoals die in o.a. Duitsland, Frankrijk en de VS
wel bestaan - wat is het toch jammer dat 'De Appel' in Den Haag
door de politiek onderuit werd gehaald en teloor ging.
Kortom, de behoefte aan een project als "Hoezo Polletiek?" en een
[fysiek] Nationaal Politiek Theater is onomstotelijk groot, en
vrijwel zeker verder toenemende vanwege de crises die we doormaken resp. nog moeten doormaken. Immers, "crises maken duidelijk wat
anders verborgen blijft" (naar president Charles de Gaulle).
Hoe dan ook, al bij al is de knoop doorgehakt, na daar goed over te
hebben nagedacht.
Ik heb met plezier en toewijding het tandem-project vorm gegeven,
maar beëindig, vanzelfsprekend met enigszins bloedend hart, het
intensieve werk aan het theaterstuk "Hoezo Polletiek?", mede omdat
ik er niet jonger op word en mijn gezondheid me af en toe wat in de
steek lijkt te laten. Ergo, "Hoezo Polletiek?" breng ik in de per
einde 2016 niet meer geactualiseerde vorm (dat geldt voor het [manu]script
en de songteksten) netjes ter ruste op een
digitale plank. Daarmee krijgt ook het concept, het fysiek in
Nederland te vestigen "Nationaal Politiek Theater", haar eigen
rustige plekje op die plank.
Dit alles wil evenwel niet zeggen dat ik de humoristische dan weer
serieuze en niet zelden kritisch-analytisch satirische uitingen van
mijn 'politiek toerisme' enerzijds en betrokkenheid bij mens en
samenleving anderzijds geheel staak.
Waar Podcasts momenteel zeer in de belangstelling staan, zal ik me
in rustig tempo verder wijden aan de PotKast "Nationaal Politiek
Theater", gaandeweg al dan niet samen met anderen c.q. jongeren
resp. jongere muzikanten. Muziek - mijn primaire passie - zal daarin
dus prominent aanwezig zijn en blijven, in combinatie met al dan
niet de actualiteit rakende teksten, dialogen, interviews en wat
dies meer zij.
www.nationaalpolitiektheater.nl
En tenslotte, niet onbelangrijk, verschaft me deze verandering wat
meer rust en vrije tijd, waarin ik graag onder meer mijn piano/synth-,
basgitaar- en gitaarspel, ondanks wat toenemende artrose in mijn
handen, weer op het professionele niveau zal trachten te brengen
zoals het dat jarenlang was.
Ehhh, op de digitale planken.......?
Ach, waarom zou ik niet alle informatie, het scenario, het
manuscript/script en de bijbehorende muziek uit handen geven? Wie
weet zijn er al dan niet jongere mensen die er met meer energie dan
waarover ik momenteel beschik wat moois van willen
en kunnen maken, in zijn geheel of in gedeelten? Anders ligt het er
maar te liggen, nietwaar.......?
En is daarvan onverhoopt sprake, dan kan ik misschien nog wel iets
bijdragen, tekstueel (er ligt hier een berg aantekeningen voor
actualisering) en/of muzikaal.
Bedankt, beste lezeressen en lezers, voor jullie aandacht.
Hartelijke groet, Han Kruyswijk.
"Hoeo Polletiek?" in het kort
De titel van de M-Muzikale K-Komedie "Hoezo Polletiek?" zou ook kunnen
zijn: "Zo kijken wij naar de Polletiek", dat wil zeggen door
de bril van de bevolking, aan de hand van hoe een politieke loopbaan
van een fictieve, willekeurige, 'gewone mens' kan verlopen.
Maar niet zonder indringende en kernachtige boodschappen zoals de broodnodige innovatie van de politiek en de
herinrichting van het landsbestuur naar de vereisten van het heden
en de toekomst. Kortom, nogal wat heikele onderwerpen passeren de
revue.
De M-Muzikale K-Komedie "Hoezo Polletiek?" is een zowel humoristische als
serieuze wake-up call voor publiek èn politiek, 'bottom-up'
ontworpen en geschreven, niet elitair, niet hoogdravend, maar
'volks', met het volkse als vertrekpunt, en met veel
(volks-)vermakelijke en verrassende interactie tussen
actrices/acteurs en het theaterpubliek.
De M-Muzikale K-Komedie "Hoezo Polletiek?" is in menig opzicht
onconventioneel. Daardoor in zekere zin een vernieuwend format waartoe een groot, breed en divers publiek zich
zonder twijfel
aangetrokken voelt. Niet in de
laatste plaats omdat "Hoezo Polletiek?" veelzijdig is en
nagenoeg alles biedt dat veel mensen aanspreekt, vooral jongeren,
maar zonder dat senioren er aan te kort komen: van
humor en kolder tot filosofie en serieuze actuele maatschappelijk en
politiek relevante passages, evenals emotie en drama, en alles daar
tussen in. En niet op de laatste plaats een ruime hoeveelheid weinig
stereotiepe muziek van zeer uiteenlopende aard en genre, waaronder
een aantal meezingers respectievelijk meebrullers (totaal 20 songs,
12-13 instrumentals, 20 muzikale illustraties [sfeertekeningen] en 5
muzikale fragmenten; de soundtracks van de songs en alle andere
muziek zijn voor-opgenomen; hierdoor vervalt in de productie de niet
onaanzienlijke kostenpost van 'live music' en al wat daarmee
samenhangt m.b.t. uitvoering en repetities).
In de uitvoering is "Hoezo Polletiek?" een Evenement, in
hedendaagse taal een 'Event'.
In 2011 werd met de
gedachte gespeeld om het theaterstuk, met een voorziene speelduur van ruim
7 uur en 30 minuten, op te delen in vier stukken die aaneengesloten worden
uitgevoerd, onderbroken door (inter)actieve pauzes, al dan niet
gespreid over twee middagen/avonden. Maar de tijd en
de theaterwereld waren er toen nog niet rijp voor en in het besef
dat we onze tijd wat te ver vooruit konden zijn, ging de idee op de
plank. Echter in 2016 veranderde veel. 'Old school' theater raakte
achterhaald. Met een knipoog naar de toneelversie van de TV-serie 'Borgen'
door het Noord Nederlands Theater - met een nog langere speelduur - en met
innovatie van 'het theater' in het achterhoofd, werd de idee uit 2011 weer van
de plank gehaald en
gerealiseerd in het (manu)script van het Evenement, de M-Muzikale K-Komedie
"Hoezo Polletiek?".
Overigens betekent de dubbele M in M-Muzikale: Multi Mediaal. De extra K in
K-Komedie
refereert aan elementen uit het genre Klucht.
Het Evenement, de M-Muzikale K-Komedie "Hoezo Polletiek"
werd regelmatig
door de auteur geactualiseerd, maar om eerder genoemde redenen is
hij daarmee al per einde 2016 gestopt.
Auteur en zijn relatie met Maatschappelijke
Doelen
(ANBI)
De M-Muzikale K-Komedie "Hoezo Polletiek?" is ontworpen en geschreven door
Han Kruyswijk. Tevens componeerde hij de muziek en voerde die
instrumentaal in eigen studio uit.
Han Kruyswijk was in 2003 initiatiefnemer tot de Marijke Foundation,
een klein team dat is gespecialiseerd in Vroegherkenning en
Vroegdiagnose van Zeldzame Ziekten:
www.marijke-foundaton.eu en
www.symptomatrix.eu
Het in productie c.q. uitvoering komen
van de M-Muzikale K-Komedie "Hoezo Polletiek?" en andere projecten van
Han's hand, is van betekenis voor het (inter)nationale werk van de
Marijke Foundation en, in Nederland, dat van uiteenlopende andere
organisaties op het gebied van Zeldzame Aandoeningen.
Informatie en materiaal "Hoezo
Polletiek?"
Voor geïnteresseerden zijn onder meer beschikbaar:
- Profiel
- Projectinformatie
- Scenario, al dan niet met
Verhaallijn
- Het volledige Manuscript
(scenario/verhaallijn/songteksten/draaiboek/script)
- Muziek en soundtracks in high quality en/of MP3, inclusief een
aantal voorbeeld gezongen songs
en waar verder behoefte aan zou kunnen bestaan.
Neem daartoe gerust contact met me op via:
info@cintmmedia.nl
Muzikaal voorproefje (in MP3)
Songs zijn veelzeggend, en illustrerend voor de M-MuzK-Kom "Hoezo
Polletiek?"
Hier al vast een voorproefje - een goede koptelefoon is overigens wel een
minimum vereiste.
"Hoezo Polletiek"
De song vat goeddeels samen waar het theaterstuk over gaat, de rode
draad dus.
In het refrein toont zich de interactie met het publiek: 't is een
regelrechte meezinger.
"Samen"
Deze song bewijst dat sommige actualiteit niet snel historie wordt,
integendeel!
Het refrein ontbeert een koor (daarover beschikte ik niet). Maar 't
is ook een meezinger, probeer het maar eens.
"Nog een maal" (oude versie)
Uit deze song kan je opmaken dat mensen elkaar door de polletiek verschrikkelijk kunnen pijnigen en kwijtraken.
De song is tegelijk representatief voor de vele gevoelige,
emotionele passages in het theaterstuk.
Deze drie songs: zang - Sharon Yshai, instrumenten - Han Kruyswijk
"Oude Polletiek ten Grave"
De titel spreekt voor zich; het verdient geen nadere
toelichting.....
De song is in het refrein eveneens een meezinger; gemakkelijk voor
wie een beetje bij stem is. Helaas ontbreekt in deze opname in het
refrein een wat groter koor.
Deze song: zang - Sharon Yshai, Arjen Klut, instrumenten - Han
Kruyswijk.
Note: Sharon Yshai is lid van Amsterdam Musical en OVA (musical
vereniging Amstelveen). Arjen Klut is eveneens lid van OVA. Beiden hebben
welwillend en vrijwillig meegewerkt omdat de auteur, Han Kruyswijk,
wel kan zingen maar niet klinkt.
|